مشکلات و کمبود هایی که معلولین با آن مواجه هستند اعضای هیئت مدیره و هیئت امنای انجمن معلولین توانای آمل را بر آن داشت تا با تشکیل جلسه ای رسمی، اقدام به بازنگری و اصلاح لایحه حقوق شهروندی افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی نمایند.

 در این جلسه که با حضور اعضای هیئت مدیره، هیئت امنا و خبرنگار هرازنیوز صورت گرفت برخی از مشکلات و نیاز های معلولین مورد بررسی و در پایان اصلاحیه مربوط به قوانین حمایت از معلولین ارائه شد که به شرح زیر است :

۱/ درجهت درجه بندی و سطح بندی معلولین به جای گزینه های خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید، از درصد ۴۰ تا ۷۰ استفاده شود. دولت باید در عرصه های اجتماعی به همه معلولین از یک منظر نگاه کند و فقط اولویت بندی ها را بر اساس ۷۰ درصد به پایین اجرا کند، تا همه معلولین از حقوق و قوانین موجود بهره مند شوند.

۲/  اصلاح تبصره ۱ ماده ۲۳ قانون، اداره بهزیستی موظف است به جای به کارگیری از وکیل معاضدتی کانون وکلای دادگستری، هزینه وکیل برای یک معلول را طبق تعرفه پرداخت کند. چراکه ممکن است وکیل معاضدتی به دلیل خستگی کار و دستمزد پایین در دفاع از موکل حداکثر توان خویش را به کار نگیرد.

۳/ اختصاص منابع مالی در سطح کلان با ایجاد یک صندوق، تا در راستای آن بخشی از درآمد های جامعه صرف کمک به معلولین و اجرای قوانین حمایت از معلولین شود.

۴/ قوانین مصوب برای معلولین برابر با خدماتی که برای جانبازان درنظر گرفته شده اجرایی گردد.

انجمن معلولین آمل از سال ۸۴ با همت جمعی از معلولین تاسیس و درراستای برنامه های فرهنگی، اجتماعی و توانبخشی فعالیت می کند. تاکنون ۱۵۰۰ معلول جسمی حرکتی در این انجمن نام نویسی کردند.

هیئت مدیره انجمن متشکل از هشت نفر می باشد. ماهرخ نائیج رئیس هیئت مدیره، حمید سلیمانی، دکتر محمدعلی یوسفی، مهران غلامی، خدیجه آماده، رضا نوایی، حامد رزازی اعضای هیئت مدیره و غلامرضا عباسی بازرس انجمن است.

در حاشیه این جلسه  یکی از اعضای هیئت مدیره در گفتگو با خبرنگار هراز نیوز با اشاره  به وضعیت جسمانی و حرکتی معلولین گفت، ما در جامعه با کمبود ها و مشکلاتی مواجه هستیم که انتظار داریم مسئولین با اجرای صحیح قوانین حمایت از معلولین به حضور فعال ما در جامعه کمک کنند.

وی همچنین به شرح مشکلات و نیاز های معلولین در جامعه پرداخت که در ادامه به صورت مختصر از آنها نام بردم.

۱/  عدم وجود معابر متناسب با شرایط معلولین در ادارات و سازمان ها. درحالی که پیش از این قانونی مبنی بر ایجاد فضای مناسب برای معلولین مصوب شده است.

۲/ محرومیت از منبع مالی ثابت. منبع مالی انجمن از بدو تاسیس فقط از طریق کمک های مردمی تامین می شود.

۳/ عدم اجرای قوانین حمایت از معلولین درزمینه اشتغال. بر اساس مصوبات قانون، ۳ درصد از اشتغال ادارات باید به معلولین اختصاص داده شود اما متاسفانه اجرایی نمی شود.

۴/ عدم توان مالی معلولین برای خرید مسکن مهر، آورده اولیه مورد نیاز  برای خرید مسکن مهر بالاست و در توان معلولین نمی باشد.

۵/ عدم اجرای قانون خرید رایگان کنتور، امتیازات و تخفیف مربوط به عوارض شهری

۶/ عدم اجرای قانون بازنشستگی پیش از موئد برای افراد دارای معلولیت

۷/ عدم معافیت های مالیاتی برای ورود خودروهای خارجی متناسب با شرایط معلولین و عدم وجود خودروهای داخلی متناسب با وضعیت آنها.

انجمن معلولین توانا همچون سایر انجمن های فعال جامعه یک تشکل مردم نهاد است که از بدو تاسیس، تمام هم و غم خود را به کارگرفت تا باری از دوش معلولین و خانواده های آنها کم کند و با حمایت های مالی و معنوی از آنها شاد زیستن و امید را در دل هایشان زنده نگه دارد. اما ازآنجایی که هر اقدام بزرگی نیاز به حمایت های دولتی و مردمی دارد از مسئولین محترم انتظار می رود با توجه بیشتر به امور این انجمن ها و بررسی کمبودها و مشکلاتشان، روحیه نشاط و امید را در دل همه افراد جامعه پایدار سازند.

فائزه سلیمی، هرازنیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *